Pagina's

donderdag 22 december 2016

Wensen uitstellen

Gisteren kreeg een reactie of ik tips had om je wensen uit te stellen, soms moeten dingen toch gewoon worden aangeschaft.
Het is ook niet zo dat wij die 7 jaar helemaal niks hebben aangeschaft, sinterklaas is bijvoorbeeld altijd doorgegaan, zij het in afgeslankte vorm.

De eerste tip die ik heb is: minimaliseer je spullen!
Ik houd van een opgeruimd huis, ook al is het hier zelden spic en span, minder spullen en minder rommel zorgt voor rust in je hoofd.
Je kan namelijk heel onrustig worden van je wensen uitstellen en op een andere manier rust creeëren helpt daarbij.
Ook zullen tijdens het opruimen en spullen weg doen, je wensen veranderen; leek het vorige maand nog alsof je die set glazen heel erg nodig had? Tijdens het opruimen kom je er misschien achter dat je ook best de bekers kunt gebruiken die al in je keukenkastje staan of nog mooier: dat er tussen al je spulletjes nog glazen zaten!

Het beste wat je kunt doen als je in geldnood zit, is je overbodige spullen verkopen.
Dat kan via marktplaats, op facebook in diverse verkoopgroepen of je kan een keer op een rommelmarkt gaan staan.
Ben je bezig met het afbetalen van je schulden, gebruik de helft van de opbrengst dan daarvoor, maar houd de andere helft apart.
Gaat je fietsband dan zodanig stuk dat er een nieuwe op moet, iets wat je dus niet kunt uitstellen, gebruik de apart gehouden helft dan daarvoor.
Wil je koekjes kopen voor jezelf of voor bezoek maar zit er geen ruimte in je boodschappenbudget, dan kun je ook een keertje dit potje gebruiken, zodat het nog een beetje leuk blijft.

Tip 2 is minder leuk: accepteer de situatie waar je in zit.
Wij hebben hier dus 6 jaar gewoond zonder poortdeur om onze achtertuin af te sluiten.
Ook de buren vonden dit vervelend omdat wij op de hoek zitten en ze dus langs onze open tuin liepen. Uiteindelijk heeft het plaatsen van de poort €850 gekost, omdat wij een schuifdeur moesten vanwege de nauwe doorgang tussen de schutting en de schuur. Dit geld hebben wij in die 7 jaar nooit kunnen missen!
En soms is dat dan gewoon zo, daar kan je je heel druk over maken, maar je kan het ook een poosje naar de achtergrond schuiven totdat het wel kan.
Focus op de dingen die wél kunnen!

Tip 3: beloon jezelf!
Toen wij financieel in zwaar weer kwamen zijn wij gestopt met roken, de realisatie dat het gewoon niet langer kon kwam toen wij meer stonden af te rekenen voor shag dan dat we net hadden uitgegeven aan boodschappen.
De eerste paar maanden hebben wij iedere week iets lekkers gekocht voor onszelf en de kinderen om te vieren dat wij waren gestopt, meestal nam ik afgeprijsd gebak mee om de kosten nog een beetje te drukken.
Heb jij ook iets moeten schrappen omdat het te duur werd en je moest bezuinigen, zoals niet meer uit eten gaan omdat dat echt te duur is geworden?
Beloon jezelf dan voor het aanpassen van je dure/slechte gewoontes, hoe vaak en hoe je dat doet hangt natuurlijk van jezelf en je portomonee af, je zou iedere week zelf patat kunnen bakken maar je kan ook eens in de maand een doosje lekkere chocolaatjes halen.

Tip 4: zet eens (kort) een tandje bij.
In het jaar dat ons inkomen terugviel, hebben wij alles aangepakt wat we konden vinden aan werk.
Ik ben huis-aan-huis kranten en folders gaan lopen (het was onze eigen wijk en de kinderen gingen gewoon mee zodat er geen opvang geregeld hoefde te worden) en ik heb later nog invalwerk gedaan voor de ochtendkrant, naast mijn part-time baan in de supermarkt. Mijn man is post gaan lopen op zaterdag naast zijn bedrijf.  Dit hebben we lang volgehouden maar we zijn nu opgelucht dat we dit allemaal weer kunnen opzeggen.
En nu denk je misschien; maar ik werk al zo hard en veel.
Het is natuurlijk niet zo dat je jezelf helemaal moet opbranden, maar spreek eens een korte periode met jezelf af waarop je iets extra's uitprobeerd, zoals een halfjaar contract bij de post op zaterdag, en kijk of je dat volhoud (kan natuurlijk ook iets heel anders zijn, zoek vooral iets wat bij jou past!). Zo niet, dan verleng je je contract niet maar heb je toch mooi €900 verdiend!
Dat kan dan mooi in de aflossing van je schulden waardoor je lasten weer omlaag gaan of in je buffer die je dan kunt aanspreken als je niet rondkomt. En dan ben je alweer een stapje dichterbij het vervullen van je wensen.

Wat vinden jullie van deze tips en hebben jullie er zelf misschien ook nog een paar?



16 opmerkingen:

  1. Ik heb na een noodzakelijke verhuizing ooit, zeven jaar geen voerbedekking op de bovenverdieping gehad. We hadden een goedkoop matje bij het bed, en pantoffels. Verder kaal beton. Ik had er geen moeite mee, mensen uit mijn omgeving wel. Ik accepteerde het wel, er was gewoon geen geld om op de slaapkamers en gang boven vloerbedekking te leggen. Het stond ook niet op het prioriteitenlijstje.
    Uiteindelijk heeft iemand bij een vloerbedekkingfabriek op de markt restanten gekocht en dat bij me gelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan is het toch wel fijn als het er eenmaal ligt, of niet?
      Maar dat is precies wat ik bedoel, als ik die vloerbedekking niet had gehad in die jaren, had ik dat ook naar de achtergrond geschoven en mij er niet aan gestoord.
      Er zijn belangrijkere dingen als je geldnood hebt.

      Verwijderen
  2. Fantastisch om te lezen wat jullie zelf allemaal deden en doen om je financiele situatie te verbeteren. Het is makkelijker om op de bank te gaan zitten klagen... Petje af! 👍

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel!
      En inderdaad, dat bankzitten en klagen gebeurd denk ik nog teveel.

      Verwijderen
  3. Dank je wel voor je tips
    En jolanda niet zo gauw over een ander oordelen met op
    De bank te gaan zitten.
    Ik ben niet zo als jij
    Ik kan niet mijn leven op dit blog schrijven en wil dat ook
    Niet maar dat betekent niet dat ik niet probeer om iets te doen
    Maar naar een aantal keer geprobeerd en op doktersadvies gestopt probeer ik toch het juiste te doen.
    Volgens mij zit ik mij nu te verdedigen wat niet hoeft.
    Niet ieder mens is gelijk en je kunt elkaar daarom wel respecteren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind niet dat Jolanda oordeelt over álle mensen die op de bank zitten.
      Jij hebt het geprobeerd en zelfs je dokter zei (iets wat je zelf natuurlijk allang voelde) dat het genoeg was geweest! En dat bedoel ik ook met jezelf niet helemaal opbranden, als je teveel doet moet je gewoon een stapje terug doen.
      Waar Jolanda (volgens mij) op doelt is mensen zoals ik, als ik klagend en rokend op de bank was gaan zitten over het onrecht van de crisis, dan had ik een schop onder mijn hol moeten krijgen!
      En helaas ken ik mensen waarbij dat dus écht zo is...

      Verwijderen
    2. Die mensen ken ik ook. In de WSNP omdat ze lening op lening op lening hadden, uit elkaar gingen en hun huis moesten verkopen. En maar wijzen naar iedereen, de mensen die haar probeerde te helpen net zo goed. Uiteindelijk is ze uit de WSNP gezet en nu heeft ze een uitkering en een zwart baantje waar ze nog flink wat mee verdient. Tja.

      Verwijderen
    3. Erg hè,dat soort mensen.
      En dan ook nog vanuit alle hoeken hulp krijgen, ik kreeg niks toen ik het moeilijk had, heb het allemaal zelf op moeten lossen.

      Verwijderen
  4. En zijn er nog dingen die jullie opnieuw aanpakken en/of veranderen nu jullie nog intensiever gaan sparen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, de kranten en de post hebben we juist opgezegd, dat is wel veel werk voor weinig geld en we hebben het nu niet meer zo hard nodig.
      Wel is het zo dat mijn man veel meer klanten en projecten heeft in zijn bedrijf de afgelopen tijd en het is mogelijk dat ik meer ga werken in mijn vaste baan.

      Verwijderen
  5. Wow goed zeg hoe jullie dat aangepakt hebben. Het is ook zo dat je het zelf moet willen veranderen. Wij hadden het in 2009 / 2010 ook best moeilijk, financieel. Oude huis nog niet verkocht, nieuwe huis net voor de crisis gekocht en gedoe met de bank. We hebben toen het roer omgegooid en zijn overal op gaan besparen. Ik heb enorm veel boeken en spullen verkocht, opgeruimd en zelf leren maken. Je kan niet alles doen, maar vaak wel veel meer dan je zelf denkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou precies!
      En echt respect voor jullie ook, lees al jaren met je mee dus ik weet wat je allemaal gedaan hebt om je droom waar te maken!
      Zover kom ik ook ooit nog wel eens :)

      Verwijderen
  6. Je schrijft echt leuk,maar 850 euro voor een poortdeur !!! daar hadden wij 24 meter schuttingplanken voor en met 2 dagen hard werken helemaal zelf neergezet met ons tweetjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor het compliment!
      En ja dat is duur, maar zoals gezegd komt dat omdat het een schuifdeur moest worden en omdat we zelf niet heel handig zijn hebben we hem laten plaatsen.
      Een schutting zouden we wel zelf gedaan hebben en daar lang niet zoveel geld aan uit gegeven hebben, maar met die poortdeur hadden we zelf echt geen idee hoe we dat moesten doen :)

      Verwijderen
  7. Vooral aan punt 2 moet ik hard werken! Ik heb het allemaal best goed voor elkaar: 3 gezonde kinderen die het toch goed doen op school, een groot huurhuis, mijn dieren, mijn auto, mijn werk, een lieve vriend.....en toch.....lijkt het wel alsof ik het niet kan voelen en voel ik me nog vaak verdrietig.....2 stappen vooruit en 1 terug he?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar dat is ook gewoon wat depressie inhoud. Leuke dingen helpen helemaal niet.
      Het gaat er dan vooral om dat je juist de problemen aanpakt die voor het vervelende gevoel zorgen. Dat is een lange weg en medicijnen helpen je om je in ieder geval een beter gevoel te geven, zo krijg je ook de moed en energie om die problemen aan te pakken.
      Ik wens je heel veel succes de aankomende tijd en vraag niet teveel van jezelf!

      Verwijderen