Pagina's

zondag 6 januari 2019

3 dagen weekend

Begin vorig jaar heb ik, na een drukke periode op het werk, nieuwe afspraken gemaakt over de verdeling van mijn uren.
Dat ging een tijdje goed en toen nam iemand anders de planning over.
Die kwam er niet goed uit met plannen en in het begin vroeg hij regelmatig of ik ook een andere nacht wilde werken en/of extra nachten, bijvoorbeeld vanwege collega's die vakanties hadden.

Ik heb veel ja gezegd, want eigenlijk wilde ik wel weer tijdelijk in uren omhoog voor extra inkomsten, dat zou niet voor het eerst zijn dat dat kan.
Voor de extra uren moest er wel eerst toestemming gevraagd worden en het heeft 3 maanden geduurd voordat ik een definitief 'nee' te horen kreeg.
Maar ik had wel al die tijd extra uren gedraaid, dus dat was een beetje zuur.

Een gedeelte heb ik overigens wel uitbetaald gekregen, omdat er 2 momenten in het jaar zijn dat de extra 'tijd-voor-tijd' uren door uit te betalen afgeroomd worden.
Onder andere vanwege de belasting die daar af gaat bleef daar natuurlijk weinig van over op dit moment, al hoop ik met mijn aangifte nog wat terug te kunnen krijgen.

En met plannen bleef het misgaan, ik stond er telkens andere dagen op dan afgesproken en het werd mij inmiddels ook niet meer gevraagd of ik kon komen.
Als ik dan niet kon wegens andere afspraken, die ik natuurlijk op mijn vrije dagen inplan, werd er ook niet moeilijk gedaan.
Maar op een gegeven moment voel je je zó bezwaard dat je wéér naar je leidinggevende moet, terwijl hij het eigenlijk niet goed plant en er ontstond ook wrijving tussen ons omdat ik wilde dat hij zich aan de afspraken ging houden.
Ik moest ook dagen die ik eigenlijk niet werk, vrij gaan vragen om er zeker van te zijn dat ik er niet op zou staan, de omgekeerde wereld.

Dat het niet goed ging met plannen, omdat hij er ook eigenlijk niet genoeg tijd voor nam, werd ook opgemerkt door het kader.
En uiteindelijk heeft nu iemand anders de planning overgenomen.
Die heb ik vrijwel direct gesproken en gemaild met de afspraken die met mij gemaakt zijn.
Ik heb ook wel aangegeven dat een andere keer werken echt geen probleem is, mits het mij gevraagd word en het niet iedere week raak is.

En tot nu toe houd ze zich eraan en ik ben ook nog niet gevraagd voor andere dagen.
Dat betekend dat ik voortaan maandag, woensdag en donderdag werk.
En dan heb ik 3 dagen weekend!

Dat is fijn maar ook wennen, ik loop heel de tijd met het gevoel dat ik de volgende dag weer moet werken, omdat dat zolang het geval is geweest.

Langzaamaan verdwijnt het gejaagde gevoel wat ik er aan overgehouden had en krijg ik thuis weer de dingen op de rails.
Vrijdag ben ik meestal nog weinig waard maar als ik goed uitrust heb ik daarna 2 dagen om leuke dingen te doen of er thuis even tegenaan te gaan :)

Hebben jullie ook wel eens dat het een periode minder goed loopt op je werk?
En lukt het dan om dat in overleg op te lossen?

7 opmerkingen:

  1. Wij hebben ook dagen/tijden waarop wij in principe wel/niet worden ingepland, maar als ik een afspraak maak op een dag waarop ik eigenlijk niet hoor te werken, moet ik toch altijd vrij vragen voor die dag. Als ik dat niet doe, geef ik volgens onze bedrijfsleider aan dat ik die dag beschikbaar ben, en kan ik "gewoon" ingepland worden. Dat is irritant, maar tegenwoordig kunnen we die aanvragen online invoeren, en ik moet zeggen dat het sindsdien nog niet is voorgekomen dat ik dan toch werd ingepland.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het irritante aan ons systeem is dat er minimaal 4 weken van tevoren vrij moet worden gevraagd en het natuurlijk best wel eens voorkomt dat je afspraken maakt binnen die 4 weken die je dus niet meer in het systeem vrij kan vragen.
      Bovendien maak ik afspraken over mijn werktijden niet voor niks en moet hij zich daar gewoon aan houden.
      Afspraak is afspraak denk ik dan...

      Verwijderen
    2. Bij ons is de grens 2 weken. We weten ons rooster dus ook altijd alleen maar voor 2 weken. Je hebt gelijk hoor, afspraak is afspraak.

      Verwijderen
    3. De bedoeling bij ons is ook dat we dan 3 weken van tevoren ons rooster hebben en dan zou je je afspraken ook om je werktijden heen kunt plannen.
      In de praktijk hebben we ons rooster pas 1 week van tevoren, waardoor het systeem wat ze er omheen bedacht hebben dus eigenlijk niet werkt.
      Verbeterpuntje ;)

      Verwijderen
  2. Ik heb gelukkig de vrijheid mijn eigen agenda in te delen, kan beginnen wanneer ik wil en hoe laat ik stop. Ik kan ook thuiswerken of s avonds als dat beter uitkomt. Overigens ben ik werkzaam bij de overheid,in verband met flexwerken wordt bij ons aangemoedigd dat je overal kan werken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is natuurlijk heerlijk!
      Voor mij zou dat toch niet werken, te vrijblijvend waardoor ik het alsnog op het allerlaatste moment zit te doen.
      Maar dat is voor mijn werk ook niet aan de orde, ik werk in een supermarkt en kan die vrachtwagen toch moeilijk thuis lossen, haha ;)

      Verwijderen
  3. Fijn dat er van hogerhand werd ingegrepen en dat nu iemand anders de planning doet. Het lijkt me inderdaad heel vervelend als afspraken genegeerd worden.

    nicole@huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen