Pagina's

zondag 23 december 2018

De plannen voor 2019

In 2018 heb ik slechts 19 blogberichten gepubliceerd, dus dat is dan ook gelijk mijn goede voornemen voor 2019: het bloggen weer beter oppakken!
Ik heb in ieder geval een mooi plannertje kado gekregen, dus wie weet lukt het dan nu eindelijk zoiets te gaan gebruiken, hihi
Er zijn in de tussentijd een hoop dingen gebeurd hier, leuke en minder leuke, maar ik mag in het algemeen niet klagen :)

2018 was ook het jaar van veel uitgaven, zo hebben wij dankzij het verhuizen en verbouwen veel uitgegeven aan duur eten.
En omdat de noodzaak van sparen een beetje weg was gevallen hebben we veel dingen aangeschaft die op ons wensenlijstje stonden, maar ook omdat we ons leuke huis lekker knus wilde maken.
Het enige waar we dan wel op een mooi gemiddelde voor uitkwamen waren de algemene boodschappen: gemiddeld €450 per maand voor 5 personen.

We hebben wel vaker jaren dat we wat meer uitgeven omdat we het de jaren daarvoor zuiniger aan hebben gedaan, maar nu is het zeker weer tijd voor een zuiniger jaar!
Ik heb dus uitdagende budgetten gesteld voor 2019 in mijn spreadsheet.

Deze december had ik al omgedoopt tot no-spend, wij doen vrijwel niks aan kerst en voor de meeste dingen zijn wij ook voorzien. De kinderen willen met kerst zelf pannenkoeken en pasta eten, lekker goedkoop ;)
Er is nog wat kleding gekocht vanwege groei en/of slijtage, maar dat was het dan ook.

Voor de boodschappen heb ik nog even extra geld uitgegeven, want behalve dat er een BTW-verhoging aan zit te komen, kreeg ik op 22 december 20% extra personeelskorting op mijn werk.
Ik heb geen gekke dingen gekocht, maar juist voorraad; zoals 4 potten pindakaas en 6 pakjes gezeefde tomaat van het goedkoopste merk.
Dingen die dus nooit in de aanbieding zijn maar die ik nu mooi met extra korting kon aanschaffen!
Ik heb €240 uitgegeven waarvan ik 20% terug krijg met mijn loon en dat drukt hopelijk ook het budget voor januari, al is januari meestal wel de tijd van hele goede supermarktaanbiedingen.

In 2018 hebben we ook gelijk extra afgelost op de hypotheek, alle extraatjes en nog wat spaargeld zijn begin dit jaar naar de hypotheek bij de bank gegaan om onze maandlasten direct wat naar beneden te krijgen. In de eerste helft van dit jaar is er €4.500 extra naar de bank gegaan, naast de annuïteitenaflossing.

Daarna heeft het vanwege de schuurverbouwing een poosje stil gelegen, we wilde onze buffer weer wat verder opbouwen en in de tweede helft van het jaar komen er nauwelijks extraatjes binnen.
Nu aan het eind van het jaar hebben we even gekeken wat er nog af kon: we hebben nog €627,50 naar de bank overgemaakt, zodat we dit jaar precies €10.000 afgelost zouden hebben op die hypotheek.
Ons maandbedrag is sinds aanvang van de hypotheek met €19 gezakt.

Ook hebben we de eerste €1.000 overgemaakt naar de starterslening, nu is eindelijk de kop eraf daar!
Nog €24.000 te gaan...
Ik heb uitgerekend dat wanneer wij ons netjes aan onze budgetten houden we voor deze lening €1.000 per maand moeten kunnen sparen en dan redden we het precies om deze lening afgelost te hebben voordat de 3 jaar om is en onze lasten zouden gaan stijgen (nog 2 jaar te gaan nu, er is alweer een jaar voorbij, het gaat zo hard).

Hierbij heb ik nog geen rekening gehouden met extraatjes zoals vakantiegeld en belastingteruggaaf, maar daar hebben we een andere bestemming voor: Weer op vakantie!
2016 zijn wij voor het laatst naar Legoland geweest en daarvoor in 2014 en 2011.
We gaan dus niet ieder jaar en dat is ook niet erg, maar nu 3 jaar verder willen we natuurlijk wel weer een keertje!

Genoeg motivatie dus weer om goed te gaan sparen dit jaar, ik word er gewoon een beetje zenuwachtig van of het gaat lukken allemaal ;)

Wat zijn jullie plannen voor 2019?
En heb je nog hulp nodig met het plannen, kijk dan vooral even naar het jaarplan van meer geld minder stress
Ik heb geholpen met het nakijken van haar plan en het is zeker nuttig om het aan te schaffen!

4 opmerkingen:

  1. Wij zijn dit jaar naar Legoland én Legohouse geweest. Die laatste is een echte aanrader! Als ik weer naar Denemarken zou gaan, zou ik niet meer naar Legoland gaan (is toch echt heel erg verouderd en onze dochter van 7 vond er weinig aan). Legohouse was geweldig!!! Heel interactief.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn na 3x toch nog steeds gek op Legoland!
      Legohouse heb ik al wel van gehoord, maar mij er nog niet in verdiept. Is dat vlakbij of naast Legoland?

      Verwijderen
  2. Echt vlakbij, binnen 1 km. Miljoenen legostenen om mee te spelen. Allemaal zalen met een thema. Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen