Pagina's

maandag 29 juli 2019

Onze hypotheek


Onlangs heb ik hypotheekvrij eindelijk gelezen, dit stond al wel op mijn verlanglijstje, maar omdat ze hem in onze bieb niet hadden en ik hem moest reserveren was het er nog niet van gekomen.
Ik was bang dat ik door de drukte geen tijd zou hebben hem op te halen dus bleef ik het uitstellen.

Het is een makkelijk toegankelijk boek dat lekker snel weg leest, ik had hem na 2 dagen uit.
Ik vond het zeker leuk om te lezen omdat het zijn ervaringsverhaal is, gecombineerd met de tips om hetzelfde te bereiken.
Dat de informatie op sommige punten een beetje verouderd was, vond ik helemaal niet storend.
Het was juist ook wel grappig om te zien dat sommige van zijn voorspellingen over bijvoorbeeld de belasting inmiddels waren uitgekomen.

Qua informatie stond er voor mij eigenlijk niks nieuws in, ik lees al zolang over financiën en hypotheken en heb me ook in onze eigen hypotheek goed verdiept voordat we hem afsloten, dus wat dat betreft had ik persoonlijk weinig aan de tips.
Maar dat mocht de pret niet drukken, ik lees immers ook nog steeds graag blogs van mensen die met deze onderwerpen veel bezig zijn (en probeer er zelf ook over te schrijven).


Er zijn inmiddels alweer behoorlijk wat vakjes ingekleurd op ons postertje, meer nog dan op deze foto uit maart

Onze eigen hypotheek is inmiddels alweer flink gedaald, we zijn in anderhalf jaar tijd van een schuld van €215.000 naar €190.622,35 gegaan.
Dit is inclusief de annuïteitenaflossingen van onze hypotheek, maar we hebben zelf ook een aardig bedrag bijgelegd.
In december 2018 schreef ik al dat er in totaal €10.000 was afgelost op onze hypotheek bij de bank en dat we de eerste €1.000 hadden overgemaakt naar de starterslening.

Inmiddels hebben we nog €7.000 overgemaakt naar de starterslening waardoor er daarvan nog €17.000 open staat.
Naar de bank maakte we €4.121,04 extra over, naast de verplichte aflossing van €2.631,77.
Het rare bedrag van de extra aflossingen komt omdat ik een tijdje het verplichte bedrag heb afgerond naar €400 met een kleine extra aflossing omdat er bij ons ook geen minimum aan zit.

We zouden ons eerst concentreren op de starterslening, maar omdat we er in juni achter kwamen dat we enorm hard gingen met aflossen, mede doordat we wat extra werk hebben opgepakt, hebben we ook weer een flink bedrag naar de bank overgemaakt vanwege de lagere maandlasten.
We vonden het namelijk zonde om die besparing mis te lopen door pas in november te beslissen dat er nog wel wat naar de bank kon.

Inmiddels is het maandbedrag bij de bank -rente en aflossing- gezakt naar €680,88.
Dat is ruim €36 minder dan waar we mee begonnen.

Op dit moment roepen we de extra aflossingen even tot een halt;
omdat het vakantie is heeft mijn man minder inkomen en we gaan ook nog naar Denemarken voor Legoland.
Eind september ga ik met sabbatical en gaan we eerst even een paar maanden kijken hoe dat uitpakt.
En de laatste reden is dat wij nieuwe buren krijgen die de zolder willen verbouwen met een nokverhoging en dat willen wij ook.
Wij hadden dat eigenlijk pas op de planning staan voor over 2 jaar, maar als we nu gelijk meedoen levert dat hoogstwaarschijnlijk nog een mooie besparing op.

We hebben al een leuk spaarbedrag staan, maar met deze dingen op de planning is dat natuurlijk zó weer op, we zullen er dus nog even hard aan gaan trekken er nog zoveel mogelijk bij te sparen voordat de zolder verbouwd gaat worden!
En aangezien ik net het boek van Gerard Hormann heb gelezen, doet deze situatie mij gelijk denken aan het stuk grond wat hij heeft gekocht tijdens het aflossen van zijn hypotheek ;)

Als je een hypotheek of schulden hebt of had; hoe verloopt/verliep het aflossen bij jullie?
Welke onverwachte dingen kwamen er op je pad?

3 opmerkingen:

  1. Ik heb nog een piep kleine hypotheek van 16.000 euro. En nu wil ik gaan verhuizen. Ik moet nu bedenken of ik de rest aflos of dat ik dat spaar als aanbetaling. Ik weet eigenlijk niet wat het beste is. Super irritant want meestal kan ik het wel uitvogelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel een dilemma, ik kan me voorstellen dat als het nog zo weinig is je er graag helemaal vanaf wil.
      Maar je hebt straks natuurlijk wel te maken met kosten koper en je moet misschien nog een periode overbruggen tot je oude woning verkocht is.
      En als je het nu op je hypotheek aflost, krijg je straks te maken met de bijleenregeling van de belasting, dat is ook nog een puntje om rekening mee te houden.

      Verwijderen
    2. Dank je voor je antwoord. Ik ga mijn aflos regel veranderen in verhuis doel. Ik kan idd sparen voor de KK. Die zijn aanzienlijk vond ik. Ik ga de gehele overwaarde gebruiken voor de woning. Dan blijven mijn lasten zo laag mogelijk.

      Verwijderen