Pagina's

maandag 19 februari 2018

OV-chipkaart

Aangezien ik woon en werk in dezelfde woonplaats en wij altijd gezamenlijk met de auto naar familie gaan, reis ik vrijwel niet met het openbaar vervoer.

Toen ik in 2013 het diagnose traject volgde voor mijn autisme en daarna ook nog wat cursussen volgde die mij misschien konden helpen, ging ik wel vaak zelfstandig met de bus daar naartoe, dat was dan een half uur reizen.
Voor dat doel had ik een anonieme OV-chipkaart gekocht van €7,50
Persoonlijk vind ik dat veel geld, vroeger kocht je alleen een kaartje voor de busreis zelf en nu komt dit bedrag bovenop je reis of reizen, het word pas 'goedkoper' als je er vaker gebruik van maakt.

Nu werk ik vanwege een verbouwing van een ander filiaal twee keer daar en maak daarvoor ook weer een busreis van een half uur, mijn man had zelf de auto nodig.
Vandaag ben ik voor de eerste keer geweest.

Ik had vorige week mijn OV-kaart opgedoken en die was geldig t/m 01-02-2018 (aargh!) dus ik heb zondag een nieuwe aan moeten schaffen, weer €7,50
Voor mijn eigen gemak had ik gevraagd of ik niet het oude saldo kon overzetten naar de nieuwe, maar nee, dat moest echt online gebeuren.

Nu ben ik daar net voor gaan zitten, een account voor deze kaart had ik al eens aangemaakt.
Ik blijk de kaart voor het laatst in december 2014 gebruikt te hebben en was verrast dat er nog €20,78 op bleek te staan!
Ik dacht dat het niet meer dan een eurootje of vijf geweest kon zijn.

En daar komt dan de hele rompslomp; omdat het meer dan €20 is wat erop staat, kan ik het niet online terug vragen maar moet ik het kaartje met een online ingevuld formulier fysiek opsturen naar een postbus in Amersfoort.
Oftewel: er moet nog een postzegel op ook!
Daar gaat mijn 78 cent (ongeveer wat ik voor de postzegel betaalde die ik nog op voorraad had) die er nét teveel op stond...

Als ik het zo allemaal bekijk, vind ik het maar geldklopperij dat hele OV-chip systeem en vrolijk word ik er niet van, dat ik zoveel kwijt ben voor 2 dagen werken.
Ik krijg vast reiskostenvergoeding, maar dat kan nooit veel zijn.

En nee, ik kon ook van niemand een anonieme kaart lenen, mijn moeder heeft er 1 op haar naam en mijn andere familie en vriendinnen hebben allemaal een auto.

Het had eigenlijk een leuke meevaller moeten zijn dat er nog zoveel geld opstond en dat dat weer mijn kant opkomt, en nu is het eigenlijk een domper geworden dankzij dit nodeloos ingewikkelde en dure systeem.

Wie reist er nog meer maar weinig met het OV?

4 opmerkingen:

  1. Ik reis ook niet zo veel met het ov, maar dan wel heel lange stukken waardoor het rendabel wordt om een ns kortingskaart aan te houden. Zeker met kinderen die dan gratis bij NS kunnen reizen en korting krijgen in de bus en tram (tot 12 jaar). bij een NS abbonement betaald NS je ov kaart. En eerlijk is eerlijk, ik vind ov fijner dan zelf auto te moeten rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dan is dat een fijne oplossing.
      Maar ik hoef dus geen lange einden normaal gesproken.

      Verwijderen
  2. Ik, maar dat is ook omdat ik op het platteland woon. Er is hier zo wat geen openbaar vervoer. Zelfs als ik zou willen is het lastig : (

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook vervelend!
      Ik kan vanuit mijn woonplaats rechtstreeks naar vrijwel alle plaatsen in de regio met de bus.
      We zitten hier wel goed centraal.

      Verwijderen