Pagina's

woensdag 26 april 2017

Hoera! Boekhouding af!

Poeh hé, ieder jaar nemen we ons voor om de boekhouding zo snel mogelijk af te ronden en naar de boekhouder door te schuiven, maar dat lukt maar zelden.

Ik neem er ook altijd wat voor vrij om het een en ander te regelen, maar er zijn dan ook vaak een hoop andere dingen die moeten gebeuren; na de drukke decembermaand loop ik altijd achter in huis.
Daarbij moet ik voor 2017 ook gewoon iedere maand facturen maken waardoor ik 2016 weer moet laten liggen.

Door mijn autisme heb ik vaak moeite mij te concentreren en zie ik er tegenop om dit soort klusjes te doen, maar als mijn hoofd er naar staat vind ik het eigenlijk best leuk om te doen en is het zo gebeurd.

En gisteren was dus zo'n dag dat mijn hoofd er naar stond!
Ik had eigenlijk boodschappen op de planning staan maar begon met de administratie.
En toen ik eenmaal bezig was zijn we ook maar gelijk door gegaan totdat er zoveel mogelijk af was!

Dan krijg ik ineens een enorme focus en heb ik ook heel helder overzicht van wat ik moet doen.

Ik heb gisteren het volgende gedaan:
- mijn BTW aangifte van het eerste kwartaal van 2017 voor de cupcakes
- het spreadsheet van de boekhouder voor 2016 ingevuld voor de cupcakes
- alle jaaropgaven en dergelijke van 2016 verzameld voor zover ik dat nog niet gedaan had
- mijn man had een draaitabel gemaakt van onze rekeningen en eruit gefilterd wat de boekhouder daarvan nodig heeft, bij openen van het bestand bleek dat alle filters gereset waren (grrr!) en ook nadat we het opnieuw hadden aangepast bleek hij ze weer te resetten bij het afsluiten en openen.
Daar hebben we dus even ruzie mee gehad en ging er een uur werk door het toilet...

Deze dingen hebben wij allemaal opgestuurd naar de boekhouder.
Door het geklooi met het spreadsheet hadden we nog een klusje over wat anders gewoon af was geweest; de cijfers van de online boekhouding van mijn man zijn zaak in een spreadsheet zetten.

Dat hebben we vanmiddag gedaan en ook dat opgestuurd dus nu is het klaar, af, finito!

Nu is het afwachten wanneer de boekhouder de jaarrekeningen en de aangifte af heeft, ik heb gevraagd aan wat voor termijn hij dacht en kreeg als antwoord dat het wel een maand kon duren.

Dat geeft niet natuurlijk, maar ik ben wel heel benieuwd wat eruit gaat komen.
We krijgen ieder jaar terug en omdat ik ons inkomen voor de toeslagen erg hoog opgeef van tevoren, krijgen we ook vaak nog een flink bedrag aan toeslag er bovenop.

Zijn er nog meer mensen zo laat met de aangifte?
Of heeft iedereen hier hem in maart al gedaan? ;)

4 opmerkingen:

  1. Die van mij is net klaar, en wordt vrijdag ingestuurd. Ik heb nooit haast want moet altijd betalen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn man doet zelf de aangifte al jaren . Maar omdat we inmiddels al bijna 2 jaar in het buitenland wonen moeten er ook andere formulieren worden ingevuld zoals een inkomstenverklaring van de belastingdienst hier en dat moet dan weer per post worden opgestuurd. Maar de aangifte is verder per computer verstuurd , Dus heerlijk als het gedaan is . Gr henriette
    www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt mij ook een hoop werk!
      Hier geven wij dus expres een gedeelte uit handen, het is allemaal al druk genoeg en ik heb mij er (nog) niet genoeg in verdiept om het zelf te kunnen.
      Misschien als ik ooit kan stoppen met werken dat ik het dan zelf ga doen, voor nu vertrouw ik op de boekhouder :)

      Verwijderen