maandag 19 juni 2017

Spijt

Ik vind spijt een vrij nutteloze emotie en ik moet zeggen dat ik daar weinig last van heb.

Dat betekend niet dat mijn keuzes altijd de beste zijn of dat ik het niet beter anders had kunnen doen, maar dan heb ik ervan geleerd en dat helpt mij dan in de toekomst.
De emotie die dan komt kijken bij het maken van de verkeerde keuze, spijt dus, die heb ik dan niet.

Als ik ook terug kijk naar de keuzes die ik heb gemaakt en de emoties die ik had toen ik ze maakte, dan denk ik ook dat de keuze die ik op dat moment maakte gerechtvaardigd was.
Daarbij ligt het in het verleden en kan ik het niet meer veranderen (uitgezonderd het oplossen van problemen die daardoor misschien zijn ontstaan).

Zo zijn wij 7 jaar terug verhuisd naar een duurdere woning en dat bleek in de crisis niet altijd even handig.
Maar waar wij zaten was ik doodongelukkig, dan kan je nog zoveel geld overhouden maar dat heeft geen zin als je eraan kapot gaat.
En dan kan ik wel denken; als ik het nou nog een paar jaartjes volgehouden had, dan hadden we meer kunnen sparen en misschien wel eerder een huis kunnen kopen.
Maar ik weet dat dat geen optie was toen en ik ben nog steeds heel blij dat we de kans kregen hier te komen wonen.

Ook weer gaan roken, heb ik eigenlijk geen spijt van, hoe stom dat ook klinkt.
Ik zat in een moeilijke situatie en had een moment van zwakte, als je jaren sterk bent gebleven bereik je ooit je breekpunt.
Ja, het is zonde en stoppen is nog steeds niet gelukt, maar het heeft mij wel door een moeilijke periode heen geholpen.
Dat klinkt vast onbegrijpelijk maar soms werkt dat zo met verslavingen.
Overigens staat stoppen wel weer op het lijstje, maar op advies van de huisarts wachten we nog even.
Er komen nog wat moeilijke dingen aan voor ons en als we dan stoppen willen we natuurlijk wel dat het lukt.
Zo ben ik nu bezig met het afbouwen van een medicijn en mijn man gaat weer naar het ziekenhuis voor zijn voet.

Maar het zit ook in de kleine dingen, zoals naar de grote gele M of eten bestellen.
Had ik het geld beter in mijn zak kunnen houden? Waarschijnlijk wel.
Had ik een moment van zwakte? Ja natuurlijk!
Heb ik er tóch van genoten? Gelukkig wel.
Maar heb ik dan ook geleerd wat ik kan doen om hier in de toekomst niet op terug te vallen? Ook dat kan ik beamen.
Helaas hangt het niet helemaal van mij af, als de keuken is opgeruimd dan kook ik echt wel, of dat nou ingewikkeld of makkelijk is, maar de keuken opruimen is de taak van mijn man... (daarover morgen meer)

In mijn ogen is spijt ook niet te verwarren met je schuldig voelen, want natuurlijk voel ik mij wel schuldig als ik erg tegen iemand ben uitgevallen of iets dergelijks.
Dat wil dan niet gelijk zeggen dat ik er spijt van heb, want over het algemeen was het uitvallen wel terecht, maar de reactie buiten proportie ;)

Hoe zit dat met jullie?
Hebben jullie snel last van spijt?
Of kijk je er sowieso heel anders tegenaan dan mij?

7 opmerkingen:

  1. Ja heel veel spijt dat ik vroeger zo veel gerookt heb. Ik heb wel dikwijls geprobeerd er mee te stoppen maar het lukte niet. Nu heb ik emfyseem, ik heb voor alles hulp nodig. Als ik ergens naar toe ga moet de rolstoel altijd mee.Nu ben ik al 5 jaar gestopt en gelukkig woon ik nu bij mijn dochter want ik kan echt bijna niets meer. Ik denk heel dikwijls was ik maar eerder gestopt. Ik hoop echt dat het je gaat lukken met te stoppen, veel succes,
    Bernadette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oef, dat vind ik wel een lastige.
      In die tijd was er natuurlijk ook wel bekend dat roken niet gezond is, maar was het wel een stuk normaler om te roken.
      Er zijn in de tussentijd een hoop nieuwe producten op de markt gekomen waarmee je kunt stoppen en je komt tegenwoordig ook veel minder in de verleiding omdat er op steeds minder plekken gerookt mag worden (wat ik een goede zaak vind)
      Ik weet niet of je het jezelf zo kwalijk moet nemen, je bent zeker niet de enigste hierin, maar ik kan het mij wel voorstellen dat je spijt hebt nu het ernstige gevolgen heeft.
      Heel veel sterkte daarmee.

      Verwijderen
    2. Ik wil graag even een aanvulling geven op je longemfyseem. Het komt ook voor bij mensen die nooit gerookt hebben zoals bij mij . Ik heb een lichte vorm van longemfyseem gewoon door een aangeboren longziekte copd.In Nl waar we woonde had ik veel meer last van mijn longen dan hier in Roemenie mede doordat we een landklimaat hebben. Triest dat je zo beperkt ben in je mogelijkheden door je longaandoening.

      Verwijderen
  2. Spijt is lastig , echt spijt heb ik niet van dingen wel denk ik in een bepaalde situatie die ons veel ellende heeft bezorgd had ik maar naar mijn intuitie geluisterd dan was het misschhien anders gelopen. En net als ieder mens denk ik ook weleens dat of dat had ik beter anders kunnen doen maar of je dat spijt moet noemen ????? Ik weet het niet.
    Henriette
    wwwonsleveninroemenie.blogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, dat is dus precies wat ik bedoel.
      Je kunt wel willen dat dingen anders waren en met de kennis van nu zou je het waarschijnlijk ook anders doen, maar je maakt je keuzes met de kennis van dat moment. Spijt heeft dan ook geen zin.

      Verwijderen
  3. Tja, spijt helpt je niet echt verder he? Ik wou dat ik bij mezelf de spijt soms "uit" zou kunnen zetten.
    Koken en opruimen doen mijn man en ik afwisselend, gewoon hoe het komt. En soms ruim ik niet op. moet allemaal kunnen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat gebeurt hier ook, maar ik doe het wat vaker dan ik zou willen.
      Zie mijn blog van vandaag! :)

      Verwijderen